14 punkter som skal være med i arbeidsavtalen din
Har du undersøkt om arbeidsavtalen din oppfyller arbeidsmiljølovens minimumskrav? Her er sjekklista du bør gjennomgå før du signerer din arbeidskontrakt.
Alle som får en jobb, har krav på en skriftlig arbeidsavtale eller arbeidskontrakt. Det gjelder enten du er fast eller midlertidig ansatt, og uavhengig av hvor lenge arbeidsforholdet ditt varer.
Arbeidsavtalen skal foreligge snarest mulig og senest sju dager etter at arbeidsforholdet begynte. Varer arbeidsforholdet kortere enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal skriftlig arbeidsavtale inngås umiddelbart.
Arbeidsavtalen din skal inneholde minimum disse opplysningene:
1. Hvem som har inngått avtalen
Det vil si din arbeidsgivers navn, adresse og organisasjonsnummer samt ditt navn, adresse og eventuelt fødselsdato.
2. Arbeidsplass
Det skal komme frem i arbeidsavtalen hvor arbeidsplass skal være. Når det ikke er fast arbeidsplass, skal det stå at arbeidet skal foregå på ulike steder.
3. Beskrivelse av arbeidet
Arbeidsavtalen skal inneholde en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori.
4. Tidspunkt for begynnelse
Dette er opplysninger om tidspunktet for når arbeidsforholdet starter.
5. Arbeidsforholdets varighet
Hovedregel er fast ansettelse. Dersom ansettelsesforholdet er midlertidig, skal det stå forventet varighet. Et midlertidig arbeidsforhold opphører ved avtalt sluttdato.
6. Grunnlaget for ansettelsen
Dersom ansettelsen er midlertidig, skal det henvises til hvilket punkt i arbeidsmiljøloven § 14-9 annet ledd som begrunner midlertidighet.
7. Prøvetid
Dersom det er avtalt prøvetid, skal dette stå i avtalen. Oppsigelsestid i prøvetiden skal også tas inn. Hvis prøvetiden skal forlenges ved fravær som for eksempel sykdom, må dette også stå i avtalen.
8. Rettigheter knyttet til ferie og annet betalt fravær
Rett til feriefritid og feriepenger, og reglene for fastsettelse av ferie skal stå i arbeidsavtalen. Det skal også eventuelle andre ordninger som gir rett til betalt fravær, f eks permisjonsreglementer i virksomheten.
9. Oppsigelsesfrister
Avtalens oppsigelsesfrister, både for deg som arbeidstaker og for din arbeidsgiver.
10. Lønnsbetingelser
Dette er gjeldende eller avtalt lønn ved arbeidsforholdets begynnelse.
Godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, skal også fremgå av avtalen. Dette kan for eksempel være pensjonsinnbetalinger, forsikringsordninger, bilordninger og så videre. Det skal også stå utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling.
11. Arbeidstidsbestemmelser
Dette er lengde på daglig og ukentlig arbeidstid, og om det er ordinært dagarbeid, skift- eller turnusarbeid.
12. Pauser
Arbeidsavtalen skal si noe om pauser og lengden på disse.
13. Særlig arbeidstidsordning
Dersom det er avtalt en spesiell arbeidstidsordning, herunder turnus- eller skiftarbeid, redusert arbeidstid, fleksibel arbeidstidsordning eller fritak fra gjeldende arbeidstidsordning, skal det stå i avtalen.
14. Ordninger for vaktendringer og ordninger for arbeid utover avtalt arbeidstid
Dette samt hvordan det betales, skal inn i avtalen.
15. Opplysning om tariffavtaler
Dette kan være tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet og som supplerer den skriftlige arbeidsavtalen.
16. Innleiers identitet
Dersom du er leid ut fra et bemanningsbyrå skal innleiers identitet fremgå av avtalen .
17. Rett til kompetanseutvikling
Dersom arbeidsgiver tilbyr dette.
18. Ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet
Dersom arbeidsgiver har etablert ordninger for forsikring, pensjon etc for sine ansatte, skal ordningene og leverandør av ordningene beskrives i arbeidsavtalen.
Til sist: Les godt gjennom avtalen
- Andre opplysninger som er viktige må også med i avtalen.
- Husk at dette er en avtale som du selv har mulighet til å påvirke, og som kan forhandle betingelsene i.
- Det er viktig at du leser godt gjennom avtalen før du underskriver og aksepterer.
Sterkere sammen
Ikke medlem? Meld deg inn nå - få to måneder gratis medlemskap!Alle har krav på arbeidsavtale
Arbeidsmiljølovens § 14-5 bestemmer at det skal inngås arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med bestemmelsene i arbeidsmiljølovens § 14-6.
Endringer i arbeidsforholdet
Arbeidsmiljøloven bestemmer i § 14-8 at endringer i arbeidsforholdet skal tas inn i arbeidsavtalen tidligst mulig og senest den dagen endringen trådte i kraft, men ikke dersom endringene i arbeidsforholdet skyldes endringer i lover, forskrifter eller tariffavtaler.