Nye regler for hjemmekontor fra 1. juli 2022
.png.jpg","256":"/dine-rettigheter/nye-regler-for-hjemmekontor-fra-1.juli/_/image/baee53ff-cdd4-4f81-8dc7-afd84e8f1b8e:f7950a7740f2efc3f9c8f714f8d80b27602c51a9/block-256-128/MicrosoftTeams-image%20(12).png.jpg","512":"/dine-rettigheter/nye-regler-for-hjemmekontor-fra-1.juli/_/image/baee53ff-cdd4-4f81-8dc7-afd84e8f1b8e:f7950a7740f2efc3f9c8f714f8d80b27602c51a9/block-512-256/MicrosoftTeams-image%20(12).png.jpg","1024":"/dine-rettigheter/nye-regler-for-hjemmekontor-fra-1.juli/_/image/baee53ff-cdd4-4f81-8dc7-afd84e8f1b8e:f7950a7740f2efc3f9c8f714f8d80b27602c51a9/block-1024-512/MicrosoftTeams-image%20(12).png.jpg","1600":"/dine-rettigheter/nye-regler-for-hjemmekontor-fra-1.juli/_/image/baee53ff-cdd4-4f81-8dc7-afd84e8f1b8e:f7950a7740f2efc3f9c8f714f8d80b27602c51a9/block-1600-800/MicrosoftTeams-image%20(12).png.jpg","2048":"/dine-rettigheter/nye-regler-for-hjemmekontor-fra-1.juli/_/image/baee53ff-cdd4-4f81-8dc7-afd84e8f1b8e:f7950a7740f2efc3f9c8f714f8d80b27602c51a9/block-1600-800/MicrosoftTeams-image%20(12).png.jpg","original":"/dine-rettigheter/nye-regler-for-hjemmekontor-fra-1.juli/_/image/baee53ff-cdd4-4f81-8dc7-afd84e8f1b8e:f7950a7740f2efc3f9c8f714f8d80b27602c51a9/width-1600/MicrosoftTeams-image%20(12).png"})
Hjemmekontor og fjernarbeid er for mange en del av den nye normalen etter koronapandemien. Fra 1. juli gjelder nye regler for regelmessig arbeid av et visst omfang på hjemmekontor.
Hva betyr det for deg som har mulighet for hjemmekontor? Linn Marie Schilling Tjensvold, leder av Deltas Advokatseksjon, forklarer i fem korte punkter endringene i hjemmekontorforskriften, eller "Forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem» som den egentlig heter.
1. Forskriften gjelder for hjemmekontor, ikke fjernarbeid
Forskriften regulerer fortsatt bare «hjemmekontor», det vil si arbeid i arbeidstakers eget hjem, og ikke «fjernarbeid». Det innebærer at den ikke gjelder for andre typer fjernarbeid, som arbeid fra en kafe, fra hytta, på tjenestereise, eller på transport til og fra kontoret.
2. Forskriften gjelder ikke ved kortvarig eller sporadisk arbeid hjemmefra
Kortvarig og sporadisk arbeid hjemmefra omfattes ikke av forskriften.
Noen få dager med hjemmearbeid vil regnes som «kortvarig». En til to ukers hjemmearbeid, for eksempel grunnet tilrettelegging i forbindelse med sykdom, vil også være omfattet av unntaket.
Med «sporadisk» menes hjemmearbeid som skjer av og til, men ikke i stort omfang eller som en fast ordning. Et typisk eksempel er at arbeidstakere av og til tar med seg arbeid hjem og utfører litt arbeid hjemmefra.
Dersom hjemmearbeidet har et visst omfang og utføres jevnlig, vil forskriften gjelde. Det betyr at dersom du arbeider hjemme en dag i uken som en fast ordning, så gjelder forskriften.
Dersom omfanget av hjemmearbeid er lite, eksempelvis mindre enn en dag i uken i snitt, er hjemmearbeidet "sporadisk", selv om det skulle skje jevnlig.
3. Skriftlig tilleggsavtale
Forskriften sier at det skal inngås skriftlig tilleggsavtale om hjemmearbeid, så snart det er regelmessig og har et visst omfang. Denne skal regulere omfanget, arbeidstiden, forventet varighet dersom avtalen er midlertidig, eiendomsrett, drift og vedlikehold av utstyr, taushetsplikt med mer.
Dersom det likevel ikke inngås en skriftlig tilleggsavtale, så gjelder arbeidsavtalen der arbeidsstedet skal fremgå. Arbeidsavtalen kan ha en henvisning til retningslinjer i virksomheten. Mange arbeidsgivere har eller skal etablere retningslinjer for fjernarbeid. Disse retningslinjene må i så fall være innenfor kravene i hjemmekontorforskriften.
4. Arbeidsmiljølovens regler gjelder
Arbeidsmiljølovens regler gjelder også for hjemmearbeid.
Dette gjelder blant annet for arbeidstid.
Forskriften viderefører de tilpassede reglene med krav til det fysiske arbeidsmiljøet på hjemmekontor. For å sikre arbeidstakerens helse og velferd, skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, forsikre seg at arbeidsforholdene på hjemmekontoret er fullt forsvarlige. Dette gjelder også for det psykososiale arbeidsmiljøet.
5. Viktige avklaringer mangler fortsatt

Sett fra arbeidstakernes side, så mangler forskriften viktige avklaringer om hjemme- og fjernarbeid, i følge Delta-advokaten. Den regulerer ikke:
- Fjernarbeid fra andre steder enn hjemmet.
- Hvem som har ansvar for anskaffelse eller vedlikehold av utstyr og tilkoblinger for fjernarbeid.
- Dekning av yrkesskade på hjemmekontoret, selv om det generelt er slik at skader under arbeid i arbeidstiden dekkes.
- Arbeidstakers ønske om hjemmekontor som en fast eller sporadisk ordning, eksempelvis som ledd i tilrettelegging og livsfaser.
– Dette betyr at de generelle reglene om arbeidsgivers styringsrett og arbeidstakernes rett til medbestemmelse fortsatt vil være sentrale når ordninger for hjemme- og fjernarbeid etableres, sier Tjensvold.
Under koronapandemien eksploderte bruken av fjernarbeid for arbeidstakerne som hadde arbeid som kunne utføres fra andre steder enn kontoret. Bruken av ny teknologi og digitaliseringen skjøt fart da oppgaveløsning og samhandling måtte skje fra andre steder enn på kontoret og fysiske treffpunkter.
– Som følge av pandemien er fjernarbeid nå en praktisk realitet for arbeidslivet, som trolig har kommet for å bli. Derfor er det viktig at også regelverket tilpasses til en ny arbeidshverdag, sier Tjensvold.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har startet et arbeid med å kartlegge omfang, utviklingstrekk og konsekvenser ved bruk av hjemmekontor og annet fjernarbeid.
Spørsmål og svar om hjemmekontor
-
Det kommer an på hva som er avtalt mellom deg og arbeidsgiver. Arbeidsstedet ditt skal følge av arbeidsavtalen, og i den forbindelse må det også vurderes hva som er lovet i forbindelse med ansettelsen. Det kan være nyttig å også se på utlysningsteksten og andre forhold fra avtaleinngåelsen.
Det kan også følge av tilleggsavtale etter hjemmekontorforskriften at du har rett til hjemmekontor, og da må det vurderes hvilke rettigheter denne avtalen gir.
Hvis retten til hjemmekontor følger av arbeidsgivers retningslinjer, så kan hjemmekontor benyttes i tråd med retningslinjene.
-
Dersom det er avtalt eller forutsatt at arbeidet skal skje hjemmefra, så skal arbeidet utføres hjemmefra.
Selv om hjemmekontorforskriften bare regulerer det klassiske «hjemmekontoret», så vil det være praktisk at arbeidsgivere i sine retningslinjer heller legger opp til «fjernarbeid» eller «arbeid fra annet sted». Da står arbeidstaker friere knyttet til hvorfra arbeidet utføres.
Det er alltid klokt å ha dialog med arbeidsgiver om hvor du er når du arbeider.
-
Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg hjemmekontor mot din vilje, med mindre dere har inngått en avtale. Denne avtalen må være skriftlig og det må være presisert at dette utelukker deg fra kontoret helt eller delvis. Dette må du i så fall selv ha samtykket til under avtaleinngåelsen, for en kortere eller lengre periode, eller på permanent basis. Avtalen må fortolkes.
Hvis det kommer myndighetsfastsatte pålegg om å jobbe hjemmefra, slik det gjorde det under koronapandemien, så må disse påleggene også følges både av deg og arbeidsgiver.