Lærling på skole får mange utfordringer

Kamilla Therese Evensen (20 år) trives som lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Nå har hun læreplass som andreårslærling ved Harstad skole og jobber både i klasserom og ved SFO. Her får hun mye ansvar, og det synes hun er flott.
Kamilla Therese Evensen (20 år) trives som lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Nå har hun læreplass som andreårslærling ved Harstad skole og jobber både i klasserom og ved SFO. Her får hun mye ansvar, og det synes hun er flott. Foto: Hege Heløe

- Som andreårslærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget får jeg mer ansvar og flere oppgaver. Det er veldig givende å ha praksisplass i barneskolen. Jeg ønsker å ta fagprøven min her ved Harstad skole, sier Kamilla Therese Evensen.

Hun har alltid hatt et ønske om å jobbe i skolen. Helt siden hun gikk i første klasse har hun elsket å tegne og skrive på tavla. 

- Jeg var flink til å lære fra meg og er glad i barn. Jeg liker å trøste og tror jeg er en god rollemodell. Å bli barne- og ungdomsarbeider passer for meg, sier Kamilla Therese Evensen, som anbefaler yrket dersom man ønsker å gjøre en forskjell. 

Trives med mer ansvar

Å jobbe som andreårslærling i skolen er veldig forskjellig fra å jobbe som førsteårslærling i en barnehage, synes hun.
- Det er strengere i barnehagen.  Førsteårslærlingene får ikke lov å være alene med barna. Vi får også mindre ansvar og kontakt med barna, sier Kamilla. 

Det er stor kontrast til ansvaret hun får som andreårslærling. 

- På skolen som andreårslærling har jeg avdelingslederansvar sammen med en annen i personalet ved SFO. Blant annet skal jeg ha ansvar for en som har diabetes og cøliaki og som må medisineres, forteller lærlingen engasjert.  

At hun får ansvar tror hun har å gjøre med at hun kommer i forkjøpet.

- Jeg ønsker mer ansvar og oppgaver. Derfor tar jeg initiativ og spør. Jeg griper de mulighetene og sjansene jeg får. Det er viktig når man er lærling å være litt frampå og vise hva man kan brukes til. Kamilla Therese Evensen 

Lærer mye

- Hvordan ble du tatt imot ved Harstad skole?

- Jeg er tatt godt imot. Vi er nå to lærlinger, en førsteårslærling og meg. Også barna har vært lett å bli kjent med. De er veldig åpne og nysgjerrige på oss som er nye sier Kamilla.

Byskolen, som Harstad skole ofte kalles, er en mottaksskole med innføringsgruppe.  Antall elever er vel 360 og skolens skolefritidsordning har omtrent 140 barn. Harstad skole har den største skolefritidsordningen i kommunen. Det er ca. 60 ansatte ved skolen.

- Jeg ønsker å fortsette å jobbe her ved Harstad skole når jeg er ferdig med fagbrevet. Er jeg heldig så kan jeg muligens fortsette fordi det er behov for flere ansatte, sier hun.

Kamilla trives i yrket som barne- og ungdomsarbeider men ser ikke bort fra at hun en dag kommer til å ta videreutdanning og kanskje bli førskolelærer eller lærer.

- Lærer du mye på læreplassen?

- Ja, nå ser jeg i praksis det jeg har lest om i bøkene. Vi erfarer mer underveis når vi kommer ut i praksis. For eksempel har vi barn her som kanskje ikke har det så bra og som sliter. Da er det viktig å være en trygg voksen for disse barna.

Tidligere i år var hun i praksis seks uker ved en Montesorriskole i Irland. Det var en annerledes opplevelse. Hun deltok gjennom opplæringskontoret i Tromsø og hun fikk besøk av veileder under oppholdet. 

- Det var lærerrikt og ga en annen innsikt. Jeg jobbet med seks- og syvåringer. Der begynner de tidlig med læring og oppmuntrer til selvstendighet. Vi fikk ikke lov å trøste barna fordi de skulle klare seg selv. Det var litt vanskelig for meg. Likevel de hadde en utrolig utvikling, forteller hun. 

- Men det var mye som var underlig også. For eksempel måtte de kle på seg på en bestemt måte og de måtte ha frukt og kjeks i matboksen hver dag. Det er veldig forskjellig fra Norge, sier Kamilla.

Delta Camp-deltaker

Da Kamilla var elev, meldte hun seg inn i Delta. Hun ble med på Delta Camp i Bodø for unge. Det gav mersmak, og hun ble også med til Oslo på camp i år. 

- Det har vært helt fantastisk å delta på Delta Camp. Vi blir kjent med andre Delta-medlemmer. Jeg skjønner nå mer av hvorfor det er viktig å være organisert, forteller hun ivrig. 

Det å delta på campene har gitt bedre kjennskap til Delta. Hun er stolt medlem og synes det er bra at Delta ikke er knyttet opp til et politisk parti. 

- Delta er uavhengig, og det synes jeg er utrolig bra, sier Kamilla, som har reklamert litt for Delta og også overtalt kolleger til å melde seg inn. 

Hovedtillitsvalgt Beate Ellefsrud Monsen i Harstad kommune sier at hun har planer for det unge medlemmet. 

- Jeg har et håp om at Kamilla etter hvert vil bli plasstillitsvalgt. Vi er glade i de som viser interesse for Delta og for å være organisert, sier Monsen, og frister med opplæring og kursing i regi av Delta. 

- Foreløpig kan jeg være kontaktperson. Vi får se når jeg er ferdig med læretiden om jeg da blir plasstillitsvalgt, sier Kamilla Therese Evensen fra Harstad.  
 

Harstad skole foto Hege heløe
Hovedtillitsvalgt i Harstad kommmune, Beate Ellefsrud Monsen,er stolt av det unge og aktive medlemmet Kamilla Therese Evensen.
- Jeg har et håp om at hun etterhvert vil bli plasstillitstvalgt, sier Monsen. (Foto: Hege Heløe)


 

DSC_5657
Harstad skole er nylig tatt i bruk etter omfattende påbygg og oppgradering. Sterke glade farger går igjen ute og inne. (Foto: Hege Heløe) 

 

Slik blir du barne- og ungdomsarbeider

Fagarbeider

To veier å gå for å få fagbrev som barne- og ungdomsarbeider

  1. Du kan gå på en videregående skole og ha et toårig læreforhold. Passer dette for deg, tar du kontakt med en videregående skole der du bor.
  2. For deg som har praksis innen faget, finnes et tilbud gjennom studiet Barne- og ungdomsarbeider som blant annet Folkeuniversitetet tilbyr. (Ordningen er regulert av § 3-5 i opplæringsloven.)

Fullført og bestått opplæring fører frem til fagbrev. Yrkestittelen er barne- og ungdomsarbeider.

Les mer