Brudd i hovedoppgjøret med NHO Sjøfart
Forhandlingene i hovedoppgjøret for de sjøansatte i Redningsselskapet førte ikke fram og går nå til mekling.
Mandag 24. juni forhandlet YS/Delta med NHO Sjøfart på vegne av de sjøansatte i Redningsselskapet i årets hovedoppgjør.
- Arbeidsgiversiden/NHO kom oss ikke møte på våre krav og vi opplevde ikke forhandlingene som reelle, sier nestleder i Delta, Marit Solheim.
- Vi hadde viktige krav på arbeidstid og fritid som arbeidsgiver ikke kom oss i møte på, sier forhandlingsleder i UFF, Trond Johansen.
Blant kravene:
- Redusert tjenestetid om bord
- Høyere godtgjørelse for kurs og møter som må tas på fritiden
- Lik overtid for alle kommersielle tjenester
Tidligere i år har arbeidsgiversiden forhandlet med tre andre forbund, og gått til mekling. Først etter enighet med de andre forbundene fikk YS/Delta komme til forhandlingsbordet på vegne av medlemmene i Utrykningsfartøyenes forening (UFF).
UFF har per i dag majoriteten av medlemmene i Redningsselskapet med over to tredjedeler av de sjøansatte.
- Fire forbund har den samme avtalen og det er bare tre av forbundene som forhandler om den. Dette opplever vi som urimelig, sier Johansen.
Nå går oppgjøret mellom YS/Delta og NHO Sjøfart til mekling.
Fakta Redningsselskapet
Utrykningsfartøyenes forening (UFF) er en medlemsorganisasjon i Delta, som organiserer de sjøansatte i Redningsselskapet. Medlemmene består av maskinister, navigatører og øvrig besetning.
Redningsselskapet er viktig for sikkerheten til sjøs i landet vårt, både for fritidsflåten og for den kommersielle flåten.
Mannskapene på redningsskøytene er på vakt 24 timer i døgnet i fire uker i strekk. Dette er langt mer enn sammenlignbare beredskapsyrker.
I 2023 utførte redningsskøytene totalt 6.148 assistanseoppdrag. 836 av oppdragene var søk- og redningsoppdrag.