Brudd i hovedoppgjøret med NHO Sjøfart

Forhandlingsdelegasjonen i årets hovedoppgjør med NHO Sjøfart for medlemmene i Redningsselskapet, fra venstre: Leder UFF, Vidar Bondø, forhandlingsleder UFF, Trond Johansen, nestleder i Delta, Marit Solheim og spesialrådgiver ved arbeidslivsavdelingen i Delta, Sveinung Berger.
Forhandlingsdelegasjonen i årets hovedoppgjør med NHO Sjøfart for medlemmene i Redningsselskapet, fra venstre: Leder UFF, Vidar Bondø, forhandlingsleder UFF, Trond Johansen, nestleder i Delta, Marit Solheim og spesialrådgiver ved arbeidslivsavdelingen i Delta, Sveinung Berger. Foto: Siv M. Bjelland

Forhandlingene i hovedoppgjøret for de sjøansatte i Redningsselskapet førte ikke fram og går nå til mekling.

Mandag 24. juni forhandlet YS/Delta med NHO Sjøfart på vegne av de sjøansatte i Redningsselskapet i årets hovedoppgjør.

- Arbeidsgiversiden/NHO kom oss ikke møte på våre krav og vi opplevde ikke forhandlingene som reelle, sier nestleder i Delta, Marit Solheim.  

- Vi hadde viktige krav på arbeidstid og fritid som arbeidsgiver ikke kom oss i møte på, sier forhandlingsleder i UFF, Trond Johansen.

Blant kravene:

  • Redusert tjenestetid om bord
  • Høyere godtgjørelse for kurs og møter som må tas på fritiden
  • Lik overtid for alle kommersielle tjenester

Tidligere i år har arbeidsgiversiden forhandlet med tre andre forbund, og gått til mekling. Først etter enighet med de andre forbundene fikk YS/Delta komme til forhandlingsbordet på vegne av medlemmene i Utrykningsfartøyenes forening (UFF).

UFF har per i dag majoriteten av medlemmene i Redningsselskapet med over to tredjedeler av de sjøansatte.

- Fire forbund har den samme avtalen og det er bare tre av forbundene som forhandler om den. Dette opplever vi som urimelig, sier Johansen.

Nå går oppgjøret mellom YS/Delta og NHO Sjøfart til mekling.

Fakta Redningsselskapet

Utrykningsfartøyenes forening (UFF) er en medlemsorganisasjon i Delta, som organiserer de sjøansatte i Redningsselskapet. Medlemmene består av maskinister, navigatører og øvrig besetning.

Redningsselskapet er viktig for sikkerheten til sjøs i landet vårt, både for fritidsflåten og for den kommersielle flåten.

Mannskapene på redningsskøytene er på vakt 24 timer i døgnet i fire uker i strekk. Dette er langt mer enn sammenlignbare beredskapsyrker.  

I 2023 utførte redningsskøytene totalt 6.148 assistanseoppdrag. 836 av oppdragene var søk- og redningsoppdrag.