Nærmere om lokale forhandlinger i KS

Det er lokale forhandlinger i kapittel 3 og 5 hvert år. Kapittel 4-forhandlinger blir kun gjennomført dersom det  i det sentrale oppgjøret blir satt av en pott til forhandling lokalt.
Det er lokale forhandlinger i kapittel 3 og 5 hvert år. Kapittel 4-forhandlinger blir kun gjennomført dersom det i det sentrale oppgjøret blir satt av en pott til forhandling lokalt. Foto: Colourbox

Er du tillitsvalgt og usikker på hvordan de lokale forhandlingene i din kommune bør foregå? Her finner du kjørereglene som partene er enige om.

Hovedtariffavtalen (HTA) inneholder en rekke lokale forhandlingsbestemmelser. I denne omgang skal vi konsentrere oss om de årlige lokale forhandlingene. Vi skiller mellom årlige forhandlinger i kapittel 3 og 5 og pottforhandlinger i kapittel 4.

Kapittel 4-forhandlinger blir gjennomført dersom det i det sentrale oppgjøret blir satt av en pott til forhandling lokalt. Disse gjennomføres med andre ord ikke hvert år, men kun i de tilfeller der det er bestemt som en del av de lokale forhandlingene.

Kapittel 3 og 5-forhandlinger gjennomføres årlig.

> Hva skjer i sentrale og lokale forhandlinger i KS høsten 2020?

Drøftingsmøter

Arbeidsgiver skal ta initiativ til årlig å avholde et eller flere lønnspolitiske drøftingsmøter. Her diskuteres lokal lønnspolitikk, retningslinjer for lokale forhandlinger, bruk av forhandlingsbestemmelsene og kriterier for lokale lønnstillegg. Det skal også legges fram tallmateriale og statistikk som viser lønnsnivå og lønnsutvikling, blant annet fordelt på kjønn og stillingskoder som grunnlag for også å kunne drøfte likelønn.

I forkant av lokale forhandlinger gjennomføres drøftingsmøter der det blant annet skal legges fram tallmateriale. Drøftingsmøter er hjemlet i Hovedtariffavtalen 3.2.1. Det er vanlig at også praktiske spørsmål som kravfrist og farhandlingsdatoer avklares på drøftingsmøte. Drøftingsmøte må legges så tidlig i forhold til forhandlingene at det er reell mulighet for de tillitsvalgte å arbeide med konkrete krav i etterkant av drøftingsmøtet. Det skal føres referat fra drøftingsmøtet.

Se HTA Kap 3 pkt 3.2.1, side 42 og HTA Vedlegg 3 Retningslinjer for lokale forhandlinger - God forhandlingsskikk, side 70

Forhandlingsbestemmelsene – de årlige lokale forhandlingene

Her følger en gjennomgang av bestemmelsene i Hovedtariffavtalen (HTA) som hjemler de ulike lokale forhandlingene. Under det enkelte punkt er også ankemulighetene tatt med. Behovet for å anke oppstår der tillitsvalgte og arbeidsgiver ikke blir enige om forhandlingsresultatet. Før tillitsvalgte skriver bruddprotokoll må vedkommende ha diskutert saken med sitt regionskontor.

Kapittel 5

5.1 Årlig lønnsforhandling
Årlige lokale lønnsforhandlinger gjennomføres for stillinger som er innplassert i stillingskoder i kapittel 5 i henhold til Vedlegg 1 «Stillingskoder med hovedbenevnelse og rapporteringsbenevnelser/avansementsstillinger, stillingsgruppe og merknader», med utgangspunkt i følgende kriterier: stillingens kompleksitet og den enkelte ansattes kompetanse, innsats, ansvar og resultatoppnåelse.

Det kan gis både individuelle og generelle tillegg i forhandlingene. De lokale forhandlingene skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme som tar hensyn til virksomhetens økonomiske situasjon, samt lønnsutviklingen i KS området og andre sammenliknbare tariffområder.
Virkningsdato for lønnsendringen er 1.5 med mindre de lokale partene blir enige om annet. Forhandlingene bør gjennomføres i tidsrommet mellom 1.5 og 1.10 hvert år.
Ankemulighet: Lokal nemd etter Hovedavtalens (HA) del A § 6-2.

Se HTA Vedlegg 1 side 68. Se også HTA kap 5 pkt 5.1, side 52 og HA del A § 6-2, side 18.

Kapittel 3

3.4.1 Lederavlønning – toppledere
Vurdering av lønn foretas en gang i året, med utgangspunkt i følgende kriterier: oppnådde resultater i forhold til virksomhetens mål, utøvelse av lederskap, betydelige organisatoriske endringer, behov for å beholde kvalifisert arbeidskraft. De lokale forhandlingene skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme som tar hensyn til virksomhetens økonomiske situasjon.

For rådmann og assisterende rådmann: Lønn fastsettes av kommunen/fylkeskommunen. Toppleder kan la seg bistå av tillitsvalgt i forbindelse med lønnsvurderingen.
For rådmannens toppledergruppe: Lønn fastsettes etter forhandlinger dersom partene ikke er enige om annet.
Ankemulighet: Kommer partene ikke til enighet kan det ikke ankes. Arbeidsgivers siste tilbud blir gjeldende.

Se HTA Kap 3 pkt 3.4.1, side 44 og 45

3.4.2 Lederavlønning – virksomhetsleder
Forhandlinger om lønn en gang per år, med utgangspunkt i følgende kriterier: endret ansvarsområde, oppnådde resultater i forhold til virksomhetens mål, utøvelse av lederskap, betydelige organisatoriske endringer, behov for å beholde kvalifisert arbeidskraft, kompetanse. De lokale forhandlingene skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme som tar hensyn til virksomhetens økonomiske situasjon.
Virkningsdato for lønnsendringen er 1.5 med mindre de lokale partene blir enige om annet. Forhandlingene bør gjennomføres i tidsrommet mellom 1.5 og 1.10 hvert år.
Ankemulighet: Lokal nemd etter Hovedavtalens (HA) del A § 6-2.

Se HTA kap 3 pkt 3.4.2, side 45 og 3.4.4, side 45 og 46. Se også HA del A § 6-2, side 18.

3.4.3 Lederavlønning - leder
Forhandlinger om lønn en gang per år, med utgangspunkt i følgende kriterier: endret ansvarsområde, oppnådde resultater i forhold til virksomhetens mål, utøvelse av lederskap, betydelige organisatoriske endringer, behov for å beholde kvalifisert arbeidskraft, kompetanse. De lokale forhandlingene skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme som tar hensyn til virksomhetens økonomiske situasjon.
Virkningsdato for lønnsendringen er 1.5 med mindre de lokale partene blir enige om annet. Forhandlingene bør gjennomføres i tidsrommet mellom 1.5 og 1.10 hvert år.
Ankemulighet: Lokal nemd etter Hovedavtalens (HA) del A § 6-2.

Se HTA kap 3 pkt 3.4.2, side 45 og 3.4.4, side 45 og 46. Se også HA del A § 6-2, side 18.

Forhandlingsbestemmelsene – pottforhandlinger i kapittel 4

Kapittel 4 omfatter de sentrale lønns- og stillingsbestemmelsene i KS. Arbeidstakerne i kapittel 4 er plassert i garantilønnssystemet etter ansiennitet og stillingskodens innplassering i systemet jamfør HTA Vedlegg 1 «Stillingskoder med hovedbenevnelse og rapporteringsbenevnelser/avansementsstillinger, stillingsgruppe og merknader». Ansatte i kap 4 får sentrale tillegg i tariffoppgjørene. Men det kan også bli satt av en pott til lokale forhandlinger i kap 4 som en del av det sentrale oppgjøret. Da skal det gjennomføres lokale forhandlinger i kap 4 etter forhandlingsbestemmelsen i HTA kap 4, pkt 4.2.1

4.2.1 Lokale forhandlinger
Det føres forhandlinger etter denne bestemmelsen når det som del av det sentrale oppgjøret er avsatt penger til lokal pott. Lønnsfastsettelseskriterier er stillingens kompleksitet og den enkelte ansattes kompetanse, innsats, ansvar og resultatoppnåelse. Det skal være en naturlig sammenheng mellom arbeidstakerens real- og formalkompetanse, kompetanseutvikling og lønnsutvikling.
De sentrale parter kan fastsette føringer for de lokale forhandlingene. Virkningsdato og frist for gjennomføringen av forhandlingene fastsettes av de sentrale parter.
Ankemulighet: Organisatorisk behandling mellom de sentrale parter. Dersom dette ikke fører frem: sentralt ankeutvalg i henhold til HA del A § 6-3.

Se HTA Kap 4 pkt 4.0 og 4.1, side 48 og 49, og HTA Vedlegg 1, side 58-67. Se også HTA kap 4, pkt 4.2.1, side 50 og HA del A § 6-3, side 18

Hovedtariffavtalen i KS