Forhandler du lønna di selv?

Forhandler du lønna di selv?

Må du forhandle din egen lønn? Da er du langt ifra alene. Nesten 700 000 arbeidstakere i Norge er i samme båt. Her er tips til deg som lurer på hvordan du skal gå fram.

Alle offentlig ansatte har tariffavtale. Det sikrer dem trygge arbeidsvilkår og et solid system for lønnsforhandlinger. Blant de sysselsatte i privat sektor har derimot bare litt over halvparten en tariffavtale. Disse må ofte forhandle lønn for seg selv. Dette kan være en vanskelig øvelse, både fordi det kan føles ubehagelig å be om høyere lønn, og fordi det er noe man sjelden gjør og dermed heller ikke rekker å bli flink på.

Lønnsforhandlinger kan du stykke opp i tre faser:

  • Forberedelser
  • Gjennomføring
  • Evaluering

Forberedelsesfasen

Forberedelsesfasen handler om tiden før lønnsforhandlingene. Her bør du tenke gjennom følgende:

  1. Tenk grundig gjennom og lag en liste over hva du har fått til, hva du er flink til, og hvordan du har prestert. Denne listen bør fokusere på hva du har gjort mer av det siste året. Bidrar du ekstra til å nå mål på arbeidsplassen? Skaper du merverdier gjennom å sørge for at bedriften får fornøyde pasienter/kunder/brukere?

  2. Få oversikt over hvilket lønnsnivå det er realistisk å kreve. Gode pekepinner kan være dine kollegaers lønn eller hva andre arbeidsgivere vil tilby deg. Sammenlign stillinger som ligner på den du har selv. Hvis du jobber i en privat bedrift, så bør du undersøke om du ligger over eller under nivået i offentlig sektor.

  3. Gjør deg opp en formening om hva du skal kreve i lønnstillegg, hva din verdi er. Husk å kreve minst justering for alminnelig prisvekst det foregående år, sånn at du ikke sakker akterut og i realiteten får dårligere lønn.

Gjennomføringsfasen

Det er nå du må levere gode argumenter til din arbeidsgiver.

  1. Bruk listen du har skrevet, og fortell hvilke kunnskaper du har og hvordan du anvender disse til arbeidsgivers fordel.
    Igjen må du fokusere på hva som har endret seg siden forrige lønnsforhandling. Vis for eksempel hvordan du med din kompetanse bidrar ekstra til måloppnåelse, hvordan du overfører din kompetanse til dine kolleger, eller hvordan du bidrar til et bedre og mer produktivt arbeidsmiljø.

  2. Unngå argumenter som «jeg gjør en god jobb», «jeg har så mye å gjøre», «nå er det min tur» og lignende. Det kan være mye sannhet i dette, men som argumenter alene står de svakt. At du gjør en god jobb er tross alt forventet. Det er viktig å holde en positiv, konstruktiv tone gjennom forhandlingene.

  3. Gode argumenter kjennetegnes av gode eksempler og illustrasjoner; dokumenterer du påstandene dine, får du lettere gjennomslag. Videre bør du også kunne dokumentere påstandene dine i den grad det er mulig. Dette styrker kraften i argumentasjonen.

Evalueringsfasen

Ta deg tid til å gå igjennom sluttresultatet. Dette blir de første forberedelsene til neste års lønnsforhandlinger.

  1. Noter deg hvilke argumenter du brukte, hvilke du fikk gjennomslag for, og hvilke du ikke fikk gjennomslag for.

  2. Skriv ned tilbakemeldingene du fikk fra din arbeidsgiver. Hvis du fikk avslag med begrunnelser, så noterer du deg disse og bruker de som utviklingspunkter framover. Mener f.eks. arbeidsgiveren din at du ikke har hatt tilstrekkelig utvikling? Fokuser på utvikling det neste året!

  3. Etter at dette er gjort, kan du gjerne be om at det føres en protokoll eller et referat for samtalene. På denne måten får du og din arbeidsgiver en felles forståelse for forhandlingene, og et felles utgangspunkt for neste runde.

PS: Husk at det å kreve høyere lønn er vanlig! Uansett hvor du jobber, vil din arbeidsgiver både være vant til og ha forståelse for at du krever høyere lønn. Du må derfor ikke føle at det er ubehagelig eller uhøflig å kreve høyere lønn; det er tvert imot helt normalt.

Trenger du flere råd om lønnsforhandlinger eller noe annet som berører ditt arbeidsforhold? Kontakt Delta Direkte på tlf. 02125 / [email protected], mandag til fredag fra 08.00 til 20.00.