Aksjon skolebibliotek med innspill til statsbudsjettet

Kulturforbundet har vært med å gi innspill til statsbudsjettet for å styrke skolebibliotekene.

Aksjon skolebibliotek har som mål at hver elev i grunnskolen har tilgang på et godt skolebibliotek med kvalifisert bemanning.

Til tross for bred enighet fra forskere, fagfeltet og politisk hold om skolebiblioteket som en viktig kunnskapsressurs i skolen, er det fremdeles store forskjeller i bibliotektilbudet til norske skolebarn.

Regjeringen fordeler prosjektmidler gjennom Utdanningsdirektoratet til å utvikle skolebibliotek og totalt har 54 skolebibliotek fått midler fra denne ordningen, men flere tiltak må til.

De nyeste PISA-resultatene viser viktigheten av fokus på langlesing og lystlesing for å utvikle nødvendig lese- og skrivekunnskaper i skolen.

HER kan du lese hele innspillsdokumentet som er sendt inn av Foreningen !les, Leser søker bok, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Norsk Bibliotekforening og Kulturforbundet i Delta.

Aksjon skolebibliotek foreslår følgende tiltak for 2021:

  1. Lovverk Regjeringen arbeider med å styrke lovverket for skolebibliotek. (Ref. Opplæringslovutvalgets NOU fra desember 2019.)
  2. Styrke lesestimuleringsmidlene Rammen for skolebibliotekenes lesestimuleringsmidler fra Utdanningsdirektoratet økes fra 14 mill. kr til 40. mill.
  3.  Nasjonal lesestrategi Regjeringen utvikler en ny, nasjonal lesestrategi for å bedre leseferdighetene til norske elever.
  4.  Lag rundt eleven og Tidlig innsats Inkludere skolebiblioteket og skolebibliotekaren i disse tiltakene.
  5.  Tverrdepartementalt samarbeid Opprette et formalisert samarbeid mellom Kunnskaps- og Kulturdepartementet for å skape et godt og avtalefestet bibliotektilbud til alle norske skoleelever.
  6. Statistikk om skolebibliotek Ansvar for statistikk er nå overført til Utdanningsdirektoratet og GSI. Nye spørsmål til skolebibliotekstatistikken bør hentes inn fra bibliotek-, litteratur- og leseorganisasjonene.

Les mer om Aksjon skolebibliotek på nettsiden til Foreningen !les