Er vi klar for hybrid arbeidsplass?

IT Forbundet og Administrasjon og Ledelse inviterer til debatt under Arendalsuka 2022. Her stiller vi et spennende panel av debattanter, så hold av 45 minutter den 17 august kl 08:15, når vi streamer debatten på facebook
Lenke til arangementet på facebok: https://fb.me/e/2aRpMmAgw
Den nye arbeidshverdagen med noen dager på arbeidsplassen, og noen dager på hjemmekontor. Er det et gode? Og i tilfelle for hvem? Hvordan blir sikkerhet, ergonomi, psykososiale forhold og ikke minst arbeidsmiljøet ivaretatt?
1. juli 2022 trådde den nye forskriften om fjernarbeid i kraft. Den setter føringer for at det skal på plass en skriftlig avtale, for arbeid hjemme som ikke er sporadisk. Fast hjemmekontor 1 dag pr uke vil kreve egen avtale. Forskriften gir også føringer for at denne kun gjelder på adressen som arbeidstaker har i folkeregisteret. Den tidligere "hjemmekontorforskriften" fastsatte avvikende arbeidstidsregler. Dette oppheves i den nye forskriften og arbeidsmiljøloven vil gjelde hjemmearbeid på lik linje som på arbeidsplassen.
Avtalene som nå blir inngått er i hovedsak utformet med at arbeidsgiver stiller bærbar PC, mus, headset til disposisjon for arbeidstaker. Eventuelle tilpasninger som ekstra skjerm, skrivebord, stol, internett osv. må arbeidstaker selv dekke.
Samtidig ligger det i forskrift om utforming og innretning av arbeidsplasser og arbeidslokaler (arbeidsplassforskriften) kapittel 2, hvordan den fysiske arbeidsplassen skal være utformet.
Vi stiller spørsmål om det fysiske og psykiske rundt en hybrid arbeidsplass.
Vi er også opptatt av sikkerhet rundt den hybride arbeidsplassen. Er det så lurt at den bærbare PCen er på samme nettverk som ungene sine PCer, playstation, mobiler osv? Har vi sikret oss godt nok? Og vurdert trusselbildet godt nok?
Debattanter under frokostmøte
- Trine Lise Sundnes (AP) Stortingsrepresentant arbeid og sosialkomiteen 2021-2025, Leder Stortingets delegasjon til EFTA-parlamentarikerkomiteene og Den felles EØS-parlamentarikerkomiteen, 10.11.2021 - 30.09.2025
- Pål Molander direktør ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI). Han er oppnevnt i en mengde råd, utvalg og komitéer på arbeidsmiljøområdet i Norge og internasjonalt
- Pål Aaserudseter Security Engineer i CheckPoint, opptatt av samspillet mellom mennesker og teknologi, ut fra et sikkerhetsperspektiv
- Kjell Kristiansen Organisasjonsdirektør Kristiansand Kommune
Knut Roger Andersen fra Delta sørger for stø møteledelse under frokostmøtet.
Frokstmøte avholdes:
Dato: 17. august 2022
Tid: Kl. 08:15 - 09:00
Sted: Madam Reiersen
Frokostmøtet vil selvfølgelig bli streamet på facebook https://fb.me/e/2aRpMmAgw og opptak gjøres tilgjengelig sammen med en artikkel på www.delta.no.
Eksterne Lenker
Regjerningen:
- Nye regler om hjemmekontor
- Fastsettelse av forskrift om endring i forskrift 5. juli 2002 nr. 715 om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem
Arbeidstilsynet:
Lovdata:
NHO: