Inkluderende arbeidsliv
Introduksjon:
Norge har et godt utbygd velferdssystem som er avhengig av høy aktiv deltakelse i arbeidslivet. Et styrket søkelys på inkludering i arbeidslivet av ubenyttet potensiell arbeidskraft er et sentralt element i dette.
Avtalen om et inkluderende arbeidsliv eies av staten og hovedorganisasjonene i fellesskap. Som tillitsvalgt har du derfor et direkte ansvar for å medvirke til at din arbeidsplass legger til rette for å nå avtalens målsettinger.
IA-avtalen skal skape et arbeidsliv med plass til alle gjennom å forebygge sykefravær og frafall og på denne måten bidra til å øke sysselsettingen.
Innhold:
IA-avtalen 2019–2024 omfatter hele det norske arbeidslivet. Arbeidsplassen er hovedarenaen for IA-arbeidet. Et godt partssamarbeid er en forutsetning for å lykkes med IA-arbeidet. Både ledelse, tillitsvalgte og verneombud har viktige roller i arbeidet.
Intensjonsavtalen for et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) ble inngått mellom myndighetene og partene i arbeidslivet første gang i 2001. Gjeldende avtale ble undertegnet 18. desember 2018 og gjelder fram til og med 2022.
2. november 2022 ble regjeringen og partene i arbeidslivet enige om å forlenge dagens IA-avtale med to år. Samtidig er det enighet om å forsterke innsatsen for å redusere sykefravær og frafall fra arbeidslivet.
Et godt samarbeid mellom partene, både trepartssamarbeid på samfunnsnivå og topartssamarbeid på arbeidsplassene er det viktigste verktøyet i inkluderingsarbeidet. IA-avtalens innsatsområde, organisering og virkemidler skal støtte arbeidet som ledere, tillitsvalgte, verneombud og ansatte gjør i den enkelte virksomheten. Det handler om et godt forebygende arbeidsmiljø- og sykefraværsarbeid, men også om å være tidlig ute med kartlegging, drøfting og innsats for kompetanseheving. Virksomhetenes arbeid og innsats på disse områdene bidrar til å forebygge og redusere sykefravær og frafall og legger til rette for inkludering.
Regjeringen vil komme med ytterligere informasjon om IA-arbeidet i løpet av 1. kvartal 2024.