Hvordan skal responstid måles?
Helse Midt Norge HF kom for en stund tilbake med en rapport som viser at responstiden for ambulansene øker i deres område. Etter Ambulanseforbundet sin turne med fokus på responstid kom helseforetaket med kritikk av målemetodene helsedirektoratet brukte. De brukte uttrykket "fake news" når det gjaldt tallene.
Hvorfor er helseforetakene og myndighetene så opptatt av ambulansenes responstid, dersom den ikke har noe for seg?
Dette spør Johan Prestvik i Trønder Avisa.
https://www.t-a.no/meninger/2020/05/06/Null-respons-21751523.ece
Det er i det hele tatt krevende å forstå hva Helse Midt-Norge, eller Helsedirektoratet for den del, egentlig ønsker å oppnå. Her må stortingspolitikerne på banen. De må presisere hvordan de ønsker at responstidene skal rapporteres – og hva som er formålet med dem. Hvis det er slik at helsebyråkratene bruker tid på å vaske og stelle data som ikke har noen verdi, kan det neppe være riktig ressursbruk. Da er det bedre at det kjøpes inn flere ambulanser – enten de er gule eller hvite – som i hvert fall kan bidra til en raskere og bedre ambulansetjeneste, skriver Prestvik i artikkelen.
Ambulanseforbundet er glad for at responstiden blir synliggjort. Vi har over lengre tid jobbet for mest mulig likhet i ambulansetjenesten. Ambulanseforbundet er helt klar på at det er nødvendig med gode nasjonale måleparametre
Prestvik etterlyser formålet med tallene som kommer frem. Ambulanseforbundet mener helt klart at responstidene for ambulansene må lovfestes. Ved en lovfesting vil det være nødvendig med gode målinger for å kunne kontrollere om helseforetakene leverer innenfor kravene.
Responstid er kun en liten del av det som måler kvaliteten til ambulansetjenesten. Men uansett er den viktig, og enkel å kontrollere.
Rapporten fra Helse Midt NorgeHF: https://delta.no/yrke/ambulanseforbundet/responstidene-gar-opp-for-ambulansene-i-helse-midt-norge-hf