Enkle råd for å kommunisere bedre og løse konflikter på jobb

Interessen har vært stor for todagers seminaret om kommunikasjon og service. "Nyttig og spennende", sier deltakerne om Kjell Riberts kurs «om å si fra –så blir tinge mer som de skal».
Interessen har vært stor for todagers seminaret om kommunikasjon og service. "Nyttig og spennende", sier deltakerne om Kjell Riberts kurs «om å si fra –så blir tinge mer som de skal». Foto: Gunhild Lervåg

Med enkle grep kan du forbedre kommunikasjonen med kolleger og brukere og hindre at konflikter vokser. Lytt mer og vis at du lytter, oppfordrer Kjell Ribert.

Kjell Ribert kommunikasjon
Kjell Ribert

Ribert har jobbet med konflikthåndtering på arbeidsplasser i flere tiår og kurser i tillegg andre i å kommunisere bedre i arbeidssituasjonen. Denne uka holdt han kurs for over hundre ledere, mellomledere og administrativt ansatte. Bak kurset sto Administrasjon og ledelse i Delta.

– Konflikter og uenigheter blir ikke borte. Men du kan lære deg å håndtere dem slik at de ikke blir store, sier han.

Lytt!

Ribert minner om at det er forskjell på å snakke med og å snakke til. For å få til en dialog, bistå til at en konflikt blir håndtert på en konstruktiv måte, eller for å konfrontere en person som du er i konflikt med, må du lytte til den andre personen, understreker han.

Ikke bare må vi lytte, vi må ville lytte, og det er gunstig om den andre også oppfatter det slik.

Du må lytte til den andre og la dem komme med sitt, så kan du komme med ditt.

– Mange er redde for at de signaliserer at de er enige når de lytter. Å lytte og å være enig er ikke det samme, sier Ribert.

Oppsummer!

Når du skal ha en vanskelig samtale, bør du lytte til den andre, og så oppsummere høyt hva du oppfatter at den andre sier. I tillegg bør du spørre. Hvis du er for rask til å komme med dine meninger, blir det en debatt og ikke en dialog. Debatter løser ikke opp i konflikter, sier Ribert.

Han påpeker at å lytte kan både være et kraftig og konfronterende verktøy.

Skill sak og prosess

Ribert har meglet i mange konflikter, og opplever at sammenblanding av sak og prosess forverrer konflikten.

– Ofte er det prosessen som er problemet, ikke saken. Hvis du opplever at sjefen din snakker til deg på en aggressiv måte, er det gjerne måten sjefen snakker på som er problemet, ikke hva han eller hun sier.

Han ser at mange er veldig saksorienterte i sin kommunikasjon og glemmer å tenke på hvordan de kommuniserer.

–  Sørg for en god prosess slik at dere får snakket om saken, ikke bare prosessen, råder han. 

Teksten fortsetter under bildet.

Storhamar
Assisterende rektor Svein Risbakken og administrasjonsmedarbeider Anette Karlsen ved Storhamar videregående skole.

Artig og lærerikt

– Dette er veldig nyttig for jobben vår. Vi har lært mye, sier administrasjonsmedarbeider Anette Karlsen og assisterende rektor Svein Risbakken på Storhamar videregående skole. De har vært med på fagdagene om kommunikasjon og service.

– Dette er veldig interessant. Som leder har jeg god bruk for dette, sier Risbakken.

– Det er nyttig å lære teknikker for å ta opp noe på en god måte og å kommunisere bedre med dem som henvender seg til oss, sier Karlsen.

De opplever at det er bra å være flere fra samme arbeidsplass på kurset.

– Det gjør det lettere å ta i bruk teknikkene, sier de.

Også kontrollmedarbeiderene Anine Fremstad og Anett Kyhen fra Oslo universitetssykehus er glade for at de meldte seg på kurset.

– Dette er veldig bra. Han gjør temaet kommunikasjon levende og artig. Kommunikasjon med pasienter og behandlere er sentralt i jobben, og da er dette nyttig, sier Anine Fremstad og Anett Kyhen.

Teksten fortsetter under bildet.

kurs i kommunikasjon
Kontrollmedarbeiderene Anett Kyhen og Anine Fremstad fra Oslo universitetssykehus

Nytt kurs i januar

Interessen for fagdagene om kommunikasjon og service har vært så stor at Administrasjon og ledelse setter opp tilsvarende kurs i Bergen 16. og 17. januar.

– Dette er relevant for alle yrkesgrupper, ikke bare de som jobber med administrasjon. Kommunikasjon og service er viktig i de fleste jobber, sier leder Lina Steinsbekk i Administrasjon og ledelse.

Vil du vite mer?

Flere råd om hvordan du kan kommunisere bedre og løse opp i konflikter, finner du på nettsiden til Kjell Ribert.

Lina-Steinsbekk og Lise-Michaelsen i Administrasjon-og-ledelse-i-Delta
LederLina Steinsbekk og nestleder Lise Michaelsen i Administrasjon og ledelse i Delta.

 

Meld deg på kurs

Vil du å lære mer om god kommunikasjon på arbeidsplassen? 16. januar blir det et nytt seminar i Bergen med Kjell Ribert  «om å si fra –så blir tinge mer som de skal» for ledere, mellomledere og administrativt ansatte.

Kurset er praktisk lagt opp, og gir deltagerne verktøy til å håndtere utfordrende situasjoner de står oppe i, som motstand, frustrasjon og hersketeknikker. 

Deltakerne lærer dessuten hvordan de kan starte en vanskelig samtale og hvordan de kan beholde roen i ubehagelige situasjoner. 

Sjekk programmet og meld deg på. Da får du også med deg seminaret «Profesjonell førstelinje, service og tjenestedesign» 17. januar.

Seminar om kommunikasjon og service i Bergen

Kjell Ribert

Kursleder Kjell Ribert (www.ribert.no) er master i konfliktmegling, adjunkt med videreutdanning i spesialpedagogikk, sosiologi og antropologi, i tillegg til å være sertifisert focusing trainer fra The Focusing Institute. Han har solid fagkompetanse innen kommunikasjon, veiledning/coaching, konflikthåndtering og andre prosesser mellom mennesker.