Delta Ung utfordret arbeidsgiverne om kompetanse

Jim-André Andreassen og Synne Benedichte Antonsen fra Delta Ung utfordret arbeidsgiverrepresentantene fra NHO, KS, Spekter, Virke og Staten på Delta-konferansen
Jim-André Andreassen og Synne Benedichte Antonsen fra Delta Ung utfordret arbeidsgiverrepresentantene fra NHO, KS, Spekter, Virke og Staten på Delta-konferansen Foto: Martin Müller

‑ Alle er enige om behovet for mer kompetanse, men da må det legges til rette for kompetanseheving i arbeidshverdagen. I dag er det ikke rom for det.

Slik utfordret Jim-André Andreassen og Synne Benedichte Antonsen fra Delta Ung arbeidsgiverrepresentantene fra NHO, KS, Spekter, Virke og Staten på Delta-konferansen i paneldebatt om kompetanse i fremtidens arbeidsliv.

Høye krav

Delta Ung-representantene beskrev en virkelighet der det stilles høyere krav fra pasienter, brukere og innbyggere, samtidig som det kreves økt kompetanse på jobben uten at det gis rom og tid for ytterligere læring i arbeidshverdagen. De to påpekte behovet for en holdningsendring på arbeidsplassen.

Virkes Stian Sigurdsen mente at mindre virksomheter med få ansatte må samarbeide for å få til læring og kompetanseøkning i en krevende hverdag. Samtidig mente han at ansatte også må være villige til å ta noe av utdanningen på fritiden.

– Vi må også bli flinkere til å verdsette, dokumentere og synliggjøre realkompetanse, sa Sigurdssen.

– Det finnes ingen quick fix. Hele arbeidsmiljøet må lære, og vi må initiere læring på tvers. Mitt inntrykk er at kommuner og fylkeskommuner er endrings- og omstillingsorientert, fremholdt Anne-Cathrine Hjertaas, KS.

Teksten fortsetter under bildet.

Paneldebatt unge 4 Foto Siv M Bjelland-1200px
Deltakonferansen 2019: Paneldebatt om kompetanse i fremtidens arbeidsliv. Foto: Siv M. Bjelland

Hvem skal betale?

Flere av arbeidsgiverrepresentantene tok til orde for at arbeidstakere og arbeidsgivere må dele på både tid og kostnader dersom virksomhetene skal lykkes med nødvendig kompetanseheving.

Olav Wendelbo Kvam, Spekter, spurte om hvorfor vi er villige til å betale for, gjennom studielån, vår grunnleggende utdanning etter videregående skole, men ikke senere etter- og videreutdanning.

Delta Ung mente at en løsning kunne være å «møtes på halveien», å dele på tid og kostnader.

– Jeg er villig til å betale min del av læring og kompetanseheving, forsikret Antonsen.

Endring og læringskultur

– Endring er den nye normalen. Vi må skape kultur for læring og positive endringsopplevelser, sa avdelingsdirektør Kristina Jullum Hagen, Kommunal- og arbeidsdepartementet.

– Usikkerhet gjør vondt. Vi må leve med endringer. Kompetansepåfyll er svaret. Det er en gave å lære. Vi må være nysgjerrige på andre felt enn vårt eget, sa NHOs Nina Melsom.

– Digitalisering er grunnlaget for fornying og forbedring. Vi må holde ut. Mas er en undervurdert metode, avsluttet Andreassen.

Debatten ble ledet av politisk rådgiver Knut Roger Andersen.