Krever krafttak for helse- og omsorgstjenestene
‑ Brennpunkt-dokumentaren «Omsorg bak lukkede dører» viser tydelig behovet for å styrke og utvikle helse- og omsorgstjenestene. Det norske velferdssamfunnet må fungere slik innbyggerne har krav på og forventer, sier Delta-leder Trond Ellefsen.
‑ Nå må politikerne ta bekymringene fra ansatte, tjenestemottakere og pårørende på alvor. Grunnbemanningen må økes, flere må jobbe heltid og all kompetanse må brukes, styrkes og utvikles. Innbyggerne må være trygge på at tjenestene fungerer. Det må være arbeidsforhold for den enkelte ansatte som sikrer at vi beholder og rekrutterer tilstrekkelig med personell, sier Ellefsen.
‑ Tilliten til og oppslutningen om velferdssamfunnet og velferdskommunene forutsetter at det er god kvalitet i tjenestene. Det er selve grunnmuren, fremholder Ellefsen.
Krevende hverdag
Delta-lederen er bekymret både for tjenestemottakere som ikke får tjenestene de har krav på, pårørende som får ekstra belastninger og ansatte som hele tiden får mer å gjøre og mindre tid til å utføre oppgavene på.
‑ Vi får tilbakemeldinger fra tillitsvalgte og medlemmer som forteller om en stadig tøffere hverdag. De må løpe fortere i en mer uforutsigbar jobbhverdag. Arbeidsbelastningen øker. De brenner etter å gjøre en god jobb, men opplever ofte å ikke strekke til. Mange vurderer å forlate et yrke som de har valgt nettopp fordi de ønsket å utføre gode tjenester for det enkelte mennesket, forteller Ellefsen.
- Offentlig tjenesteyting må fungere. Vi er bekymret for en mager kommuneøkonomi fremover i en tid der kommunene har store oppgaver, sier Ellefsen.
Økt bemanning og mer heltid
‑ Vi trenger et krafttak for heltid og vi må øke grunnbemanningen. Begge deler bidrar til bedre tjenester, høyere kvalitet, større kapasitet, bedre utnyttelse av ressursene og mer og bedre kontinuitet og gir grunnlag for utvikling av tjenestene i fremtiden, påpeker Ellefsen.
‑ Vi og mange andre har advart i flere år. Nå nytter det ikke lengre å beklage og å snakke om læringspunkter. Vi må gå fra ord til konkret, planlagt og systematisk handling. Vi kan ganske enkelt ikke fortsette å leve med slike situasjoner som Brennpunkt avdekket. Det forventer innbyggerne, tjenestemottakerne, de pårørende og alle de dyktige ansatte som hver dag går på jobb for å gjøre livet bedre for andre, sier Ellefsen.
- Tiden må strekke til ved hjemmebesøk. Hele faste stillinger og bedre oppgavefordeling, sammen med økt bemanning er en av løsningene på dagens fortvilede situasjon for mange hjemmeboende eldre, mener leder i Helsefagarbeiderforbundet, Jette Dyrnes.
Dyrnes påpeker videre at velferdsteknologi må være tilpasset den enkelte tjenestemottaker. Hun er opptatt av pårørende som ressurs og understreker at det må være god og tett kontakt mellom kommunen og pårørende.
Måltider og ernæring
- Statistikken viser at fire av ti eldre på sykehjem lider av underernæring. Noe av forklaringen ser vi i Brennpunkt-dokumentaren. De eldre blir ikke underernært av å være på sykehjem, de kommer på sykehjem fordi de er underernærte i utgangspunktet, sier Arnt Steffensen, leder i Kost- og ernæringsforbundet i Delta.
Steffensen påpeker at forebygging av underernæring forutsetter at kommunene har et bevisst forhold til mat, måltider og ernæring.
- Det hjelper ikke at Helsedirektoratet har laget grundige retningslinjer om måltider, ernæringskartlegging og forebygging av underernæring, hvis hjemmehjelpen ikke har tid til å følge det opp. Ansvaret for dårlig tid ligger ikke hos den enkelte hjemmehjelp. Det ligger hos kommuneledelsen, understreker Steffensen.
NRKs saker:
Delta om kompetanse:
Delta arbeider for:
- Alles rett til utdanning, faglig utvikling og livslang læring. Utdanning og kompetanseutvikling er viktig både for individ og samfunn.
- All offentlig tjenesteyting skal gis på basis av riktig og tverrfaglig kompetanse for å sikre kvalitet. Faglig kompetanse er nøkkelen til gode tjenester.
- Alle skal få realisert og utviklet sin kompetanse i arbeidslivet.
Les mer: Kompetanse: Kompetanseutvikling for den enkelte, arbeidslivet og samfunnet