Velferdsteknologi i praksis: Aktivitetstavlen «Touch & play»

Man kan velge ulike aktiviteter ved å trykke på tavlen. Innovatoriet ved Høgskolen i Sør-Øst Norge har en slik aktivitetstavle i utstillingen.
Man kan velge ulike aktiviteter ved å trykke på tavlen. Innovatoriet ved Høgskolen i Sør-Øst Norge har en slik aktivitetstavle i utstillingen. Foto: Anne C. Eriksen

I dag står TV-er i oppholdsrommene i bofelleskap og eldreinstitusjoner. I framtiden vil de kanskje bli erstattet med mer allsidige berøringstavler.

På Sandetun pleie og rehabilitering har de fått et nytt verktøy for å aktivisere beboerne. Sykehjemmet i Sande i Vestfold er første eldreinstitusjon i Norge som tester aktivitetstavlen «Touch & play».

Tavlen er et verktøy for å gjennomføre ulike aktiviteter, både fysiske og kognitive, forklarer Stine Haslestad som er ergoterapeut og prosjektleder for velferdsteknologi i kommunen.

- Man kan for eksempel trene balanse, koordinasjon, hukommelse og sosialt samspill ved å ta i bruk ulike spill, slik som tre på rad, kaste ball på tavlen og sprekke ballonger, noe som krever øye-hånd-koordinasjon.

Tavlen kan også spille av film og musikk, og vise bilder. Den er koblet til internett, og nytt innhold kan enkelt lastes inn fra Youtube, aviser, NRK, Spotify og så videre.
- Vi har lagt inn gamle bilder fra Sande kommune, og sanger og filmer som setter i gang gode samtaler og engasjement, forteller Haslestad.

Robust skjerm

Aktivitetstavle 3.jpg
Foto: Anne C. Eriksen

Tavlen kan sammenlignes med en Smarttelefon eller nettbrett som også er teknologi basert på berøringsskjerm, men med en viktig forskjell: Denne tavlen er svært solid og går ikke i stykker ved hardhendt bruk.

- Tavlen er robust, man kan til og med kaste baller på den, eller slå med en stokk, opplyser Kristin Helen Roll.

"Første kvelden endte med dansefest i stua til Elvis og gamle rockeslagere. Man har nesten følelsen av å være på konsert med den store skjermen."

Roll er økonom og skal undersøke hvilken nytte institusjoner, slik som Sandetun sykehjem, har av å investere i teknologien. Hun jobber ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Effekten skal undersøkes på tre ulike måleparametre, forklarer hun.

- Vi ser på trivsel, om de eldre har det bedre, på kognitiv kapasitet som blant annet handler om forståelse og hukommelse, og vi ser på fysisk kapasitet, om de blir sprekere av å holde på med spillene.

- Det er et lite prosjekt i forskningssammenheng, men vi tror det kan bli viktig. Det kan brøyte vei for at andre institusjoner kan ta i bruk lignende verktøy, sier Kristin Helen Roll.

Aktivitetstavlen står til vanlig plassert i et bofellesskap for personer med demens. Det er en stor skjerm på 90 tommer, altså 183 cm i bredden og 137 cm i høyden. Den står på hjul og kan flyttes til andre avdelinger ved behov.

Rent teknisk er tavlen veldig enkel å bruke, bare trykke på et par knapper, så er man inne, og store ikoner viser hvor man skal trykke for å finne de ulike aktivitetene. Tavlen kan være utgangspunkt for sosiale aktiviteter, eller individuelle. Programvaren på tavlen kan dessuten overføres til nettbrett.

Dansefest i stua

Sykehjemmet har hatt tavlen i rundt tre måneder, og så langt er tilbakemeldingene fra både ansatte og brukere svært positive.
- Første kvelden endte med dansefest i stua til Elvis og gamle rockeslagere. Man har nesten følelsen av å være på konsert med den store skjermen, forteller Stine Haslestad.

De mest populære spillene er de som krever fysisk aktivitet, som å slå fluer og sprekke ballonger. Også slår korte revysketsjer godt an.

- Noen brukere hiver seg over den med en gang og sier, «Jeg bare elsker den!». Andre henger litt rundt først og observerer på avstand. De må bli litt varme i trøya først.

Aktivitetstavle 2.jpg
Foto: Anne C. Eriksen

Blant de ansatte følger reaksjonene det samme mønsteret:
- Noen ansatte synes det er litt skummelt første gangen de tar den i bruk. Tenk om jeg ødelegger noe eller gjør noe galt? Men etter å ha testet den ut, er tilbakemeldingene så langt bare positive.

Pleierne har begynt å prøve ut mulighetene med tavlen på eget initiativ, fortsetter Haslestad. En bruker som har problemer med å sove om natten får beroligende musikk og naturbilder før sengetid. Slik kan tavlen bidra til å forhindre uønsket adferd.

Kristin Helen Roll berømmer de ansatte for å teste ut skjermen på ulike måter.
- De varierer for å se hva som gir best effekt. Hvilke aktiviteter som gir god trivsel, lengde på sesjonen, hvor hyppig en aktivitet må gjentas for å skape gjenkjennelse, når på dagen, i grupper eller alene. Dette er erfaringer som kan bli nyttige for andre senere.

- De ansatte sier at de har fått et nytt verktøy i arbeidshverdagen, konkluderer Haslestad.