Helsesekretærene i Delta deler legenes bekymring for fastlegeordningen

Helsesekretærene jobber tett sammen med fastlegene og har over lang tid observert økt arbeidspress hos dem, og har også selv merket presset.  Helsesekretærforbundet i Delta håper at vi sammen med legene kan finne løsninger som endrer situasjonen og styrker rekrutteringen, og at fastlegeordningen skal være vellykket og viktig også i fremtiden
Helsesekretærene jobber tett sammen med fastlegene og har over lang tid observert økt arbeidspress hos dem, og har også selv merket presset. Helsesekretærforbundet i Delta håper at vi sammen med legene kan finne løsninger som endrer situasjonen og styrker rekrutteringen, og at fastlegeordningen skal være vellykket og viktig også i fremtiden Foto: Illustrasjonsfoto: Scanpix

Over lang tid har fastleger fra ulike deler av landet meldt fra om arbeidspresset stadig øker og at de er bekymret for ordningens fremtid og rekrutteringen til yrket.

Det er mange årsaker til denne utviklingen, blant annet en gradvis overføring av oppgaver til fastleger, endringer i befolkningens forventninger til helsevesenet, endret alderssammensetning og så videre. Viktige talspersoner har blant annet vært det såkalte Trønderopprøret.

Helsesekretærforbundet i Delta kjenner også denne bekymringen på kroppen og mener det må viktige endringer til. Gjennom våre kjerneoppgaver som pasientmottak, administrasjon, registrering, laboratorie -og skiftestuearbeid, er vi viktige brikker for å sikre at fastlegeordningen fungerer på en god måte. Vi jobber tett med legene og har over lang tid observert økt arbeidspress hos dem, og også selv merket dette.

Tidspresset øker

De fleste helsesekretærer er fornøyd i jobben sin og opplever den som meningsfull med utfordrende oppgaver. Like fullt får vi også tilbakemelding om et betydelig og økende tidspress. Presset på digitalisering og teknologi øker stadig og det blir mindre mulighet til kontakt med pasienter og å bistå dem. Vi er selvfølgelig opptatt av digitalisering og utvikling, men det må ikke gå på bekostning av kontakten med pasientene. Mye kan fanges opp i en god gammeldags telefonsamtale som man kan gå glipp av i en SMS. Det er fremdeles en stor pasientgruppe som ikke klarer å benytte seg av elektronisk verktøy.

Vi er også bekymret for rekrutteringen av fastleger, og opptatt av å finne gode løsninger som vil styrke fastlegeordningen i årene fremover. Det viktigste er at det tilføres nok ressurser til ordningen, både til helsekretærer og leger. Dette trengs også for å sikre fremtidig rekruttering, slik at ordningen ikke preges av altfor mye overtid og arbeidspress som i dag. I tillegg er det viktig å gjennomgå fastlegens oppgaver og se på om det er noe som kan ivaretas av andre instanser. Det er også viktig å satse på helsesekretærenes kompetanse gjennom videreutdanning blant annet knyttet til mer administrasjon, digitalisering og ulike medisinske oppgaver.

Vil samarbeide for gode løsninger

Vi er klare for å bidra i arbeidet med å finne gode løsninger både sentralt i samarbeid med myndighetene og på den enkelte arbeidsplass. Vi håper at vi sammen med legene kan finne løsninger som endrer situasjonen og styrker rekrutteringen, og at fastlegeordningen skal være vellykket og viktig også i fremtiden

Gro Bengtson
Helsesekretærforbundet