Debatthefte Tariff 2018: Kompetanse og oppgavedeling

Debatthefte Tariff 2018: Kompetanse og oppgavedeling
Foto: Colourbox

Kompetanse og oppgavedeling er viktige elementer i Deltas tariffpolitikk.

Samfunnet står overfor store endringer som følge av den demografiske utviklingen og ny teknologi. Tjenesteproduksjonen innenfor alle fagfelt er under kontinuerlig utvikling, og det stilles hele tiden nye krav til de ansattes kunnskap og ferdigheter som yrkesutøvere. Mulighetene for kompetanseutvikling blir stadig viktigere, og tariffavtalene må bidra til at dette skjer.

Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at de ansatte får mulighet til å bygge på sin kompetanse når dette er nødvendig for yrkesutøvelsen.

I flere tariffavtaler er det avtalt at arbeidsgiver har et ansvar for å kartlegge og analysere kompetansebehovene i samarbeid med de tillitsvalgte. Videre skal arbeidsgiver iverksette kompetansehevende tiltak ut fra kartlagte behov.

Lov- og avtaleverk har bestemmelser om utdanningspermisjon. For mange vil det imidlertid være vanskelig å gjennomføre etter- og videreutdanning uten lønn eller med bare delvis lønn.

Arbeidsgiver har anledning til å gi utdanningspermisjon med lønn, men for virksomheter i offentlig sektor er ofte budsjettposten for kompetanseutvikling svært begrenset.

Et annet virkemiddel for å stimulere til kompetanseutvikling, er å ha forutsigbare betalingsbestemmelser for gjennomført etterutdanning.

Spørsmål:

  • Bør det fremmes krav om endringer i tariffavtalens bestemmelser om kompetanseutvikling og utdanningspermisjon? Eventuelt hvilke?

  • Må retten til lønnsmessig uttelling styrkes hvis vi skal få flere til å ta etter- og videreutdanning?

Les mer om

Debatthefte Tariff 2018

Denne siden inngår i Deltas debatthefte i forbindelse med forberedelsene til hovedtariffoppgjørene 2018.

Alle medlemmer og tillitsvalgte inviteres til å sende sin innspill. Samtlige medlemmer med epostadresse har mottatt invitasjon til å delta i en spørreundersøkelse.