Ansatte må kjempe for rettigheter de har hatt i årevis

Signal- og teleteknikkerne er alltid på vakt. 365 dager i året.
Signal- og teleteknikkerne er alltid på vakt. 365 dager i året. Foto: Martin Müller

Alle som reiser med tog i Norge, er helt avhengige av at disse gjør jobben sin. At de står på døgnet rundt 365 dager i året. Nå må de kjempe for å beholde rettigheter de har hatt i årevis. Blant annet til å være med å påvirke sin egen arbeidstid.

Det er fem kuldegrader, mørket er i ferd med å senke seg og pendlertogene går tett i Oslo-området. De er fylt av reisende som er ferdige med arbeidsdagen og på vei hjem til familien.

Les også: Delta varsler streik for medlemmer i Bane NOR fra 27. februar

Få av dem som befinner seg inne i de varme vognene, legger merke til Magnus Fossum (24) og Sang Le (32) som står på knærne ved siden av skinnegangen og skrur i en koblingsboks. Det er trøbbel med en sporveksel.

Artikkelen fortsetter under videoen



Magnus og Sang er signalmontører i Bane NOR. Det er i underkant av 400 som har dette yrket i Norge. De retter feil og utfører vedlikehold på en rekke anlegg langs de mer enn 4200 kilometerne med jernbane vi har i landet vårt.

Når du hører på radio eller ser i sosiale medier at det feil på signalanlegget, trøbbel med en sporveksel eller andre feil, så er det ofte Magnus og Sang og deres kolleger som rykker ut.

– Det er en veldig god følelse når vi klarer å rette en feil, og togene begynner å rulle igjen. Spesielt hvis det var en vanskelig feil, og vi klarer å rette den på kortere tid enn vi trodde vi skulle bruke, sier Magnus.

Han får støtte av Sang.

– Du blir stolt. Det gir deg et lite kick.

Viktige yrkesgrupper

Den kvelden vi fulgte de to montørene på jobb, var det stille og rolig. Og sporvekselen de sjekket på Filipstad i Oslo, var en ren vedlikeholdsoppgave. Også en viktig del av jobben. Fire ulike årstider, snø, kulde, varme, vind og regn tærer hardt på infrastrukturen. Komponenter må byttes, og bevegelige ledd må smøres.

Med på oppdraget var også lærling Mathushan Mayilvaganam (22). Han skal avlegge fagprøven med det aller første.

– Det blir veldig spennende. Jeg gleder meg, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet

banenor2
Kveldsskift: Mathushan Mayilvaganam (fra v.), Magnus Fossum, Sang Le og Sverre Olav Kjennsmo. Foto: Martin Müller

Signalmontørene er bare noen av dem som er i sving når det oppstår en feil langs jernbanenettet. Da er det et samspill mellom flere yrkesgrupper.

For Deltas del handler dette om signal- og telemontørene, toglederne (Norsk toglederforening) og togekspeditørene (Delta Jernbane).

Uten samarbeid mellom disse, og flere andre, vil det ikke være lett å drive jernbanen i Norge.

Mekling 26. februar

Men nå murrer det blant de ansatte i Bane NOR. Etter overgangen fra Jernbaneverket til det nye selskapet 1. januar 2017, har de ansatte manglet en ny tariffavtale. Gjennom flere perioder i fjor var partene samlet til lange forhandlinger, men de maktet ikke å bli enige.

Mandag 26. februar møter de derfor hos Riksmekleren. Blir de ikke enige da, blir det streik fra 27. februar.

Er du ikke medlem, eller kjenner du noen som trenger hjelp og støtte i arbeidslivet? Meld deg inn i Delta nå.

Meklingen inneholder flere elementer, men mye handler om arbeidstid.

– Arbeidsgiver vil frata de ansatte og de ansattes organisasjoner rett til medbestemmelse i utformingen av lokale arbeidstidsavtaler. Deltas hovedkrav har hele veien vært at arbeidstid og turnus skal forhandles lokalt. Turnusordningene baserer seg på unntak fra arbeidsmiljølovens hovedregler, og vi mener at turnusforhandlingene må foregå nærmest mulig dem som utfører oppgavene. Vi har svært lang og god erfaring med å løse dette lokalt, sier 1. nestleder i Delta og leder i YS-Spekter, Lizzie Ruud Thorkildsen.

Og dette kan signalmontørene ved Oslo S skrive under på.

De går tre skift i døgnet på hverdagene. Dagskift fra klokken 07 til 15, kveldsvakt fra kl. 15 til 22 og nattevakt fra kl. 22 til 07.

I helgene går de 12 timers vakter etter en avtale som er gjort med arbeidsgiver lokalt for dem som går i turnus på Oslo S/Asker og Lillestrøm.

Den er basert på en såkalt villighetserklæring. Det er opp til hver enkelt om de vil jobbe disse vaktene eller ikke. De aller fleste har sagt ja, og det betyr at det er mange som deler på å bemanne helgene. Dermed er det også flere som får fri.

– Slike frivillige ordninger, forhandlet fram lokalt, er Alfa og Omega, sier nestleder i Signal- og teleteknikernes forening, Sverre Olav Kjennsmo.

Delta har totalt 564 medlemmer som i dag står uten tariffavtale i Bane NOR.

Les også: Dette får du som medlem i Delta.